Forskning om multipla teammedlemskap
Snubblade över en intressant forskningsartikel om multipla team-medlemskap.
Då de flesta kunskapsarbetare idag är medlemmar i mer än ett team, hoppas jag att min sammanfattning kan ge något till någon.
Studien heter More Than Just a Number: Different Conceptualizations of Multiple Team Membership and Their Relationships With Emotional Exhaustion and Turnover
Genomfördes av: Hendrik J. van de Brake, Gerben S. van der Vegt, and Peter J. M. D. Essens. Institutionen för Human Resource Management and Organizational Behavior, University of Groningen
Studien baserades på 1 345 kunskapsarbetare involverade i 4 329 projektteam. Studien genomfördes under covid-19-pandemin, en period som kännetecknades av betydande störningar i organisationsdynamiken och individers arbetsmönster vilket kan ha påverkat resultaten.
Introduktion:
Forskning visar att multi-team medlemskap kan ha så väl positiva som negativa konsekvenser:
- Multi-team medlemskap ökar produktiviteten i organisationer och team (till exempel genom kunskapsutbyte).
- På samma sätt kan enskilda multi-team medlemmar dra nytta av ökad variation i uppgifter och inlärningsmöjligheter.
- Men multi-team medlemskap associeras också konsekvent med individers förhöjda stressnivåer, projektöverbelastning och minskade prestationer, förmodligen för att multi-team medlemmar ständigt behöver flytta sin tid och uppmärksamhet från ett team till ett annat.
Tidigare forskning har i allmänhet koncentrerat sig på de negativa effekterna av det totala antalet team som en individ samtidigt är medlem i. Men denna studie tar i stället utgångspunkt från frekvensen med vilken en person skiftar uppmärksamhet mellan olika team och vad som minskar riskerna med multipla teammedlemskap.
Resultat:
- Om man ingår i ett väl utvecklat "kärn-team" så minskas de negativa effekterna som annars kan uppstå av att ingå i många team.
- Det är inte antalet team den enskilde ingår i som är mest relevant (vilket tidigare forskning ägnat sig åt att studera), utan det är hur ofta man byter team och arbetsuppgifter som spelar roll – desto mindre bytande desto bättre (ur en hälsoaspekt).
- Att ge medarbetare full autonomi och frihet att själva styra upp när de ska jobba i de olika teamen är en dålig idé, då det snarare leder till mer frekventa byten mellan team.
Tips för dig som chef:
- Fundera kring det här med "kärn-team". Hur kan du se till så att dina medarbetare har "en trygg hamn" i ett väl utvecklat team?
- Oroa dig inte så mycket för antalet team dina anställda ingår i, utan ha dialog med dem om hur ofta man byter team/uppgifter i stället.
- När det är möjligt, sätt tydliga gränser för hur ofta medarbetare kan gå från en teamuppgift till nästa.
- Försök synkronisera kalendrarna för dina medarbetare så att lugna perioder i ett team (t.ex. i väntan på kundinput) löper samtidigt med aktivt engagemang i ett annat team (t.ex. slutföra leveransen av ett projekt).