Forskning om multipla teammedlemskap

29.05.2024

Snubblade över en intressant forskningsartikel om multipla team-medlemskap.

Då de flesta kunskapsarbetare idag är medlemmar i mer än ett team, hoppas jag att min sammanfattning kan ge något till någon.

Studien heter More Than Just a Number: Different Conceptualizations of Multiple Team Membership and Their Relationships With Emotional Exhaustion and Turnover

Genomfördes av: Hendrik J. van de Brake, Gerben S. van der Vegt, and Peter J. M. D. Essens. Institutionen för Human Resource Management and Organizational Behavior, University of Groningen

Studien baserades på 1 345 kunskapsarbetare involverade i 4 329 projektteam. Studien genomfördes under covid-19-pandemin, en period som kännetecknades av betydande störningar i organisationsdynamiken och individers arbetsmönster vilket kan ha påverkat resultaten.

Introduktion:

Forskning visar att multi-team medlemskap kan ha så väl positiva som negativa konsekvenser:

  • Multi-team medlemskap ökar produktiviteten i organisationer och team (till exempel genom kunskapsutbyte).
  • På samma sätt kan enskilda multi-team medlemmar dra nytta av ökad variation i uppgifter och inlärningsmöjligheter.
  • Men multi-team medlemskap associeras också konsekvent med individers förhöjda stressnivåer, projektöverbelastning och minskade prestationer, förmodligen för att multi-team medlemmar ständigt behöver flytta sin tid och uppmärksamhet från ett team till ett annat.

Tidigare forskning har i allmänhet koncentrerat sig på de negativa effekterna av det totala antalet team som en individ samtidigt är medlem i. Men denna studie tar i stället utgångspunkt från frekvensen med vilken en person skiftar uppmärksamhet mellan olika team och vad som minskar riskerna med multipla teammedlemskap.

Resultat:

  • Om man ingår i ett väl utvecklat "kärn-team" så minskas de negativa effekterna som annars kan uppstå av att ingå i många team.
  • Det är inte antalet team den enskilde ingår i som är mest relevant (vilket tidigare forskning ägnat sig åt att studera), utan det är hur ofta man byter team och arbetsuppgifter som spelar roll – desto mindre bytande desto bättre (ur en hälsoaspekt).
  • Att ge medarbetare full autonomi och frihet att själva styra upp när de ska jobba i de olika teamen är en dålig idé, då det snarare leder till mer frekventa byten mellan team. 

Tips för dig som chef:

  • Fundera kring det här med "kärn-team". Hur kan du se till så att dina medarbetare har "en trygg hamn" i ett väl utvecklat team?
  • Oroa dig inte så mycket för antalet team dina anställda ingår i, utan ha dialog med dem om hur ofta man byter team/uppgifter i stället.
  • När det är möjligt, sätt tydliga gränser för hur ofta medarbetare kan gå från en teamuppgift till nästa.
  • Försök synkronisera kalendrarna för dina medarbetare så att lugna perioder i ett team (t.ex. i väntan på kundinput) löper samtidigt med aktivt engagemang i ett annat team (t.ex. slutföra leveransen av ett projekt).